Ajaran Qadiani Sesat Dan Meyimpang Dari Ajaran Islam

AJARAN QADIANI-AJARAN YANG TELAH DIFATWAKAN SESAT OLEH KERAJAAN SELANGOR

Bismillahirrahmanirrahim..

Segala puji hanya bagi Allah s.w.t serta salawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w..

Pernah dengar tenntang ajaran sesat? Banyak kali kan. Dari zaman dulu sampailah ke zaman moden ni ajaran sesat dan para pengikut ajaran sesat sentiasa ada berlegar di masyarakat kita. Macam-macam nama ajaran sesat yang ada kat negara kita tapi yang paling ‘famous’ dan rasanya hampir semua lapisan masyarakat tahu tentulah ajarat sesat “Ayah Pin”.

Tapi kali ni kak Ti tak nak bercerita tentang ajaran sesat Ayah Pin ni. Kak Ti nak kongsikan berkenaan ajaran Qadiani yang telah difatwakan sesat oleh Kerajaan Selangor berdasarkan keputusan warta fatwa bertarikh 24 September 1998. Tapi sebelum tu jom kita tengok dulu apa sebenarnaya definisi terhadap ajaran agama Islam yang sesat di Selangor.

Ajaran Agama Islam yang sesat di Selangor adalah didefinisikan sepertimana definisi ajaran sesat yang diguna pakai oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) pada masa ini iaitu : “Sebarang ajaran atau amalan yang dibawa oleh orang Islam atau orang bukan Islam yang mendakwa bahawa ajaran atau amalan tersebut adalah ajaran Islam atau berdasarkan ajaran Islam, sedangkan hakikatnya ajaran dan amalan yang dibawa itu bertentangan daripada ajaran Islam yang berdasarkan Al-Quran dan Al-Sunnah serta juga bertentangan dengan ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah”.

(Sumber:Portal Rasmi Dewan Negeri Selangor)

Ajaran Qadiani – Sejarah & Asal Usulnya

Jadi, apa sebenarnya Ajaran Qadiani? Mengikut Artikel Khas Bilangan 9 Majlis Agama Islam Selangor, Ajaran Qadiani adalah satu ajaran yang diasaskan oleh Mirza Ghulam Ahmad bin Ghulam Murtadha bin Atta Muhammad yang dilahirkan di Qadian, berhampiran kota Amritsar, Punjab. Ia Diasaskan pada tahun 1889 di Malaysia dan dipercayai bertapak pada tahun 1930 di Batu 20, Jeram, Kuala Selangor, Selangor.

Gerakan Qadiani turut dikenali sebagai Ahmadiyah, Ahmadi atau Ahmadiyyat yang pada asasnya berpegang kepada kepercayaan bahawa ajaran Mirza adalah ajaran yang sebenar.

Ajaran Qadaini Sesat

Ajaran Qadiani Terkeluar Dari Islam

Pada 15 Disember 1953, telah diadakan perbahasan antara kumpulan ini dengan para alim ulama di hadapan Sultan Selangor, Almarhum Sultan Hisamuddin Alam Shah. Hasil perbincangan tersebut telah diputuskan bahawa ajaran Qadiani tidak diiktiraf sebagai ajaran Islam, malah terkeluar daripada Islam. Keputusan itu menyebabkan kumpulan tersebut semakin lumpuh.

Penyelewengan Dalam Ajaran Qadiani

Terdapat pelbagai penyelewengan yang dapat dikesan dalam ajaran Qadiani. Antaranya adalah dakwaan Mirza Ghulam Ahmad dirinya sebagai Nabi yang menerima wahyu. Beliau berkata: “Demi Allah yang nyawa saya di tanganNya, Dialah yang telah mengutus dan menamakan saya nabi dan menunjukkan bukti-bukti yang jelas tentang kebenaran dakwaan saya yang jumlahnya sampai tiga ratus ribu bukti “.

Beliau juga turut mendakwa dirinya sebagai Isa al-Masih selepas didesak oleh orang kanannya dengan tujuan menguatkan ajaran dan keyakinan pengikutnya. Beliau mengatakan bahawa Nabi Isa benar-benar dibunuh dan bukannya diangkat ke langit oleh Allah dan orang yang mati tidak mungkin akan hidup ke dunia lagi.

Mirza Ghulam Ahmad

Selain itu, beliau mendakwa dirinya mempunyai mukjizat. Katanya: “Nabi Allah itu telah mewujudkan tiga ribu mukjizat dan saya melebihi dari satu juta”. Katanya lagi: “Bulan yang terang menjadi gerhana kerana saya, masakan dapat menafikan bulan dan matahari menjadi pucat kerana saya“. Turut mendakwa dirinya sebagai Imam Mahdi selepas mengaku dirinya sebagai Mujaddid.

Mirza Ghulam Ahmad turut menafikan konsep jihad. Beliau telah menyebutkan perihal jihad seperti berikut: “Jihad dengan pedang telah dilarang. Semua peperangan untuk agama sekarang ini telah ditegah. Sekarang jihad untuk tujuan agama telah diharamkan. Pada pendapat saya, tiada doktrin yang memburukkan nama Islam lebih daripada doktrin jihad. Saya menghabiskan sebahagian besar umur saya untuk mengiyakan kerajaan British dan menentang jihad.”

Di samping itu, beliau turut melakukan tahrif al-Quran iaitu mengubah ayat-ayat suci al-Quran mengikut kehendaknya sendiri agar bertepatan dengan dakwaan dakwaannya.

Ajaran Qadiani Sesat

Keputusan Fatwa Selangor 1998

Berdasarkan warta fatwa bertarikh 24 September 1998, Kerajaan Negeri Selangor telah memutuskan bahawa:

1. Ajaran Qadiani adalah satu ajaran yang menyalahi ajaran Islam yang sebenarnya. Pengikut-pengikut ajaran Qadiani itu telah dihukumkan kafir oleh ulama Islam serata dunia.

2. Jabatan Agama Islam Selangor melalui Jawatankuasa Perunding Hukum Syarak telah menghukumkan kafir kepada pengikut pengikut Qadiani yang berpusat di Batu 20 Jeram, Kuala Selangor pada 15 Disember 1953 setelah mereka dibicarakan di Istana Kuala Lumpur di hadapan Sultan Selangor dan beberapa alim ulama di negeri Selangor.

Setiap orang yang telah menjadi penganut ajaran Qadiani adalah telah murtad. Maka, wajiblah dituntut mereka bertaubat dan kembali kepada Islam dengan ikrar dua kalimah syahadah.

3. Antara ciri-ciri ajaran itu menurut Mirza Ghulam Ahmad:

  • Sebagai nabi yang menerima wahyu.
  • Imam Mahadi.
  • Isa al-Masih.
  • Mempunyai mukjizat.
  • Para nabi menyaksikan dirinya.
  • Malaikat sebagai pancaindera
  • tuhan.
  • Nabi Isa AS telah mati dan kuburnya di Srinagar, India.

4. Orang-orang Islam dilarang menjual, mengedar, membeli, memiliki atau memberi ceramah tentang isi kandungan buku- buku berikut:

  • Invitation To Ahmadiyah yang dikarang oleh Hazrat Hj Mirza Bashir-ud-din Ahmad (Khalifatul Masih II).
  • Penawar Racun Fitnah Terhadap Ahmadiyyah yang ditulis oleh Pengurus Besar Jema’at Ahmadiah.
  • Alam Sebagai Saksi yang dikarang oleh Mohamad Zain bin Hasan.
  • The Holy Quran With English Translation And Commentary (Vol II, Part I) yang dikarang oleh M Mas’ud Ahmad.

Perincian Fatwa Tahun 1998 Pada Tahun 2000

Fatwa tahun 1998 di atas telah diperincikan pada tahun 2000 iaitu: Memandangkan mana-mana orang yang telah menganuti ajaran Qadiani telah menjadi murtad (keluar daripada agama Islam), akibatnya dari segi hukum syarak dan undangundang sivil adalah:

1.Perkahwinan orang tersebut boleh dibubarkan dengan pengesahan Mahkamah Syariah mengikut seksyen 46 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Selangor 1984;

2.rang tersebut tidak boleh menjadi wali dalam akad nikah anak perempuannya;

3.Orang tersebut tidak boleh mewarisi harta peninggalan kerabat-kerabat Muslimnya; dan

4.Orang tersebut tidak berhak untuk mendapatkan apa-apa keistimewaan yang diperuntukkan kepada orang Melayu di bawah Perlembangaan Persekutuan dan Undang-Undang Negeri dan sekiranya hak-hak tersebut telah diberi, dinikmati atau diperoleh oleh orang tersebut, ia hendaklah terhenti dari berkuatkuasa dan bolehlah dilucut, ditarik balik dan dibatalkan mengikut mana berkenaan, oleh pihak berkuasa yang berkaitan.

Kesimpulan

Akidah Islam berdasarkan pegangan Ahli Sunah Waljamaah yang menjadi pegangan di negara ini mestilah sentiasa dihayati agar sebarang anasir perosak akidah dapat dijauhi.

Oleh itu, umat Islam di Malaysia khususnya di negeri Selangor perlu
menjauhkan diri daripada sebarang aktiviti yang mempunyai ciri-ciri yang telah disebutkan di atas dan menjauhkan diri daripada segala bentuk ajaran dan fahaman yang meragukan.

Segera laporkan segala aktiviti yang meragukan kepada pihak berkuasa agama bagi membendung penularan ajaran yang boleh merosakkan akidah, syariah dan akhlak umat Islam.

Sumber: Majlis Agama Islam Selangor

Doa Mohon Terhindar Dari Kesesatan

Doa Agar Terhindar dari kesesatan
Baca artikel terbaru: Bespoke Spectacles- Personalised It at OPTOM Eyecare Bangi
Facebook Comments Box

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *